نماز آیت الله بهجت رضوان الله علیه

سردار شهید محمد منصورکیائی

نماز آیت الله بهجت رضوان الله علیه

رهنمود اخلاقی آیت الله بهجت رضوان الله علیه برای رسیدن به کمالات انسانی :

برای سالک، در اولین مرحله ، عزم راسخ و مستمر بر ترک معاصی در اعتقادیات و عملیّات در تمام عمر ـ اگر چه هزار سال باشد ـ و نماز اول وقت ، برای وصول به مقامات عالیه، کافی و وافی است

???? محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۸۳ به نقل از آیت الله بهجت.

آیت الله سید احمد فهری [از شاگردان علامه قاضی] : شخصاً از آیت الله قاضی شنیدم که فرمود : « دو سه روز است که فکر می کنم اگر در بهشت، نگذارند ما نماز بخوانیم ، چه کنیم؟!»

???? محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۸۹.

آیت الله بهجت رضوان الله علیه :
علامه قاضی رضوان الله علیه فرمودند هر کس نماز های واجب یومیّه را اول وقت بخواند، به همه مقامات معنوی خواهد رسید. اگر نرسید مرا لعنت کند! 

ایشان نگفت: «خوب بخواند». معلوم می شود که نماز اول وقت خواندن، حضور قلب آور هم هست.

???? محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۸۵ به نقل از آیت الله بهجت.

آیت الله بهجت رضوان الله علیه : 
اگر سلاطین عالم می دانستند که انسان ، در حال نماز ، چه لذت هایی می برد، هیچ گاه دنبال لذایذ مادی نمی رفتند.

???? محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۹۰.

آیت الله بهجت رضوان الله علیه : استاد اخلاق در نجف [علامه قاضی] می فرمود:  « اگر [مردم] لذت نماز را بدانند ، می دانند که در دنیا، لذتی بالاتر از نماز نیست».

???? محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۹۰.

آیت الله بهجت رضوان الله علیه : آیا حالات و مقامات شیخ انصاری جای اغتباط [غبطه خوردن] نیست که بین دو محال عادی ، جمع کرده بود؟!
با یک چشم ، دو درس خارج فقه و اصول در شبانه روز می گفت و تألیفات آن چنانی داشت. این در رابطه با علمیّات ؛ اما نسبت به عملیّات هر روز نماز جعفر [طیار] و زیارت عاشورا و جامعه [کبیره] را می خواندند و به نماز شب هم مقید بودند. آیا جمع این امور، جز با این می شود که خداوند، برکت در اوقات و توفیق در اعمال بدهد؟!

???? محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۱۱۲.

توصیف نماز و عبادت آیت الله بهجت در بیان فرزند ایشان
یک و نیم ساعت قبل از طلوع فجر ، بیدار و به استغفار و مناجات و نماز شب و نوافل و قرائت قرآن و تدبّر در آن ، مشغول بود و اگر حضور در مسجد و نماز صبح و تعقیبات متّصل و زیارت حرم [حضرت معصومه] و اذکار روزانه ـ که حتّی در راه رفتن و بازگشت ، برای هر کدام برنامه داشت ـ بدانها بیفزاییم ، تا وقت صبحانه ، با احتساب اختلاف فصول و کوتاهی و بلندی شب، پنج ـ شش ساعت وقتْ صرف عبادات می کرد. برای ظهر و عصر هم با در نظر گرفتن مقدمات و نوافل و تعقیبات ، حدود دو ساعت و نیم و برای نماز مغرب و عشا نیز حدود سه ساعت و نیم در نظر می گرفت. عبادات متّصلش ، جمعاً یازده ، دوازده ساعت ـ که روز های پنج شنبه و جمعه و ایام مخصوص، بیشتر می شد ـ وقت او را پُر می کرد.

او معتقد بود و یقین داشت که این عبادات، مُمِدّ مطالعات اند و بلکه زمان لازم آنها را به یکْ پنجم ، تقلیل می دهند.

مانند کارخانه ای چند شیفته ، حدود بیست ساعت را در شبانه روز ، به تنهایی کار می کرد و کار! [فقط حدود چهار ساعت می خوابید]
تا توان داشت کار می کرد. وی پس از نود سالگی هم با بسیاری از جوانان فرق ها داشت و از آنان، تواناتر و پُر کار تر بود. 
در ۹۵ سالگی هم با وجود تمام مخالفت ها، یک درس به تدریس خود اضافه کرد.

???? محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۲۷۸ و ۲۷۹. گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین حاج علی آقا بهجت.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ چهار شنبه 14 مرداد 1400

] [ ] [ کیان ]

[ ]